Annonse
TV 2 Play lanserer i august et helt nytt sponsorprodukt. Målet er å gi seerne en bedre brukeropplevelse samtidig som sponsorene sikres god eksponering.
Annonse for TV 2 Play. Produsert av TV 2 Konsept
Dagens format for sponsoridentifisering på TV 2 Play har ikke vært optimalt for hverken seere eller sponsorer. Brukerne har andre forventninger til seeropplevelsen på en betalt abonnementstjeneste enn når de ser på lineært, reklamefinansiert TV.
Vanene og brukermønstret er annerledes, og seere forventer å komme raskt i gang med innholdet de vil se. Med Spons overlay som lanseres i august, kommer brukerne rett til innholdet. Samtidig som programmet startes, kommer visningen av sponsoren tydelig frem gjennom logo/bilde i høyre hjørne av skjermen.
75% økning i uhjulpet kjennskap til en merkevare
Bedre med lyd
Når seeren setter på pause, og det er det halvparten av seerne som gjør, dukker logoen opp over hele skjermen og sees frem til programmet startes igjen. Logoen vises også ved programmets slutt.
– På den måten får vi økt frekvensen – og dermed synligheten for sponsoren – uten at det går utover seeropplevelsen, sier leder i TV 2 Konsept, Kristin Langangen.
En av tilbakemeldingene TV 2 Konsept har fått, er at pauseknappen rett og slett er genial.
"Vi får økt frekvensen – og dermed synligheten for sponsoren – uten at det går utover seeropplevelsen"
Kristin Langangen, Leder i TV 2 Konsept
– Det viktigste for oss i TV 2 Play er å få ut innholdet vårt, sier produktdirektør Marius Bjerke.
– Vi må sørge for at seerne har en brukervennlig opplevelse sånn at de kommer tilbake og bruker tjenesten. Dermed får vi en høyere dekning og en bredere distribusjon av sponsorproduktene, påpeker Bjerke.
Kristin Langangen er enig i at det viktigste er å gi brukerne en god opplevelse. Da vil de se mer og oftere.
– Det gir igjen en økt verdi for våre sponsorer, sier hun.
Bedre med lyd
Noen tester er allerede gjort, og resultatene er oppsiktsvekkende gode. Spons overlay ser ut til å være bedre likt av seerne i det digitale universet. 50 prosent flere synes dette ser visuelt fint ut, sammenlignet med det gamle produktet.
Økningen i uhjulpet kjennskap til en merkevare er med det nye produktet på hele 75 prosent. Uhjulpet kjennskap betyr at deltakerne i en spørreundersøkelse nevner merkevaren uten at den trukket frem i spørsmålet. Hvis deltakerne får spørsmålet "Hvilke typer flaskevann kjenner du til?" og så nevner merkevaren til sponsoren, er det et eksempel på uhjulpet kjennskap.
Byråer og kunder TV 2 Konsept har snakket med er også positivt overrasket. Brukervennlig og smart, er ord som går igjen.
– Min umiddelbare tanke var at her kan man vise mindre enn vanlig, men jeg ser nå at det ikke stemmer, er det en kunde som sier.
0
Økningen i uhjulpet kjennskap til en merkevare er med det nye produktet på hele 75 prosent.
%
75% økning i uhjulpet kjennskap til en merkevare
Byråleder Espen Barås Bye i FLOKK Media synes det er kjempespennende at TV 2 nå utvikler et nytt sponsorprodukt, og mediebyrået er aktivt med i utviklingen.
– For oss som sponsorer er det viktig å være med på å utvikle noe som lykkes, fordi et sponsorat henger så tett på det redaksjonelle. Vi vil bidra til et produkt som er bra både for seerne og sponsorene, sier han.
Barås Bye er veldig spent på hva målingene og resultatene fremover kommer til å vise.
"Vi vil bidra til et produkt som er bra både for seerne og sponsorene"
Espen Barås Bye, Byråleder i FLOKK Media
Kristin Langangen forsikrer at de skal måle og teste mye.
– Spons overlay er et produkt i utvikling. Vi skal lære, og vi skal utvikle det videre. Jeg har stor tro på dette, sier hun.